Het geheim van de specialist.
Wat een prachtige monturen komen er voorbij op Facebook en Instagram. Frisse kleuren, stijlvol of stoer, retro of creatief. Er is echt voor iedereen een passende bril. Maar weten klanten altijd wat ze willen? En weten ze wat hen goed staat?

Als opticien zie je dat vaak in een oogopslag. Maar kun je uitleggen waarom een bril goed staat en waarom een ander montuur minder geschikt is? Kun je er woorden aan geven wat een montuur met iemands uitstraling doet of welke stijl een bril heeft?

Dat is jouw geheim als specialist: het gevoel overbrengen dat deze bril speciaal voor je klant gemaakt is. Zodat je klant trots met die nieuwe bril naar buiten loopt, als het wandelende visitekaartje van jouw optiekzaak. Betere reclame is er niet.

Enthousiasme op Centrop Sales
Dit jaar stond ik voor het eerst met een eigen stand op de Centrop Sales in Nijkerk. Wat leuk om te zien hoe enthousiast opticiens en brillenleveranciers reageerden. De eerste afspraken zijn gemaakt en de Brillenstylist is al gestart met haar tour door Nederland.

Tijdens de beurs liet ik zien hoe je met de complete gezichtsscan snel ontdekt welke bril goed past bij een klant. Daarvoor heb je geen apparaat nodig. Het heeft ook niets te maken met kleurendoekjes of stijladvies zoals dat nu gepromoot wordt op tv en in magazines. De gezichtsscan is puur ontwikkeld voor het prachtige optiekvak. Je kijkt naar de stand van de ogen en de wenkbrauwlijn, net zoals je nu al doet, en voegt daar een aantal extra stappen aan toe. Je let op de persoonlijke kenmerken, vormen, lijnen, contrasten en kleuren in het gezicht.

Belangrijk daarbij is dat je leert woorden te vinden voor wat je ziet. Hoe kun je onderbouwen dat de ene bril beter staat dan de andere? En hoe kun je samen met je klant ontdekken wat op dit moment het beste past bij zijn/haar functie en gewenste uitstraling? Zijn jij en je team toe aan inspiratie? Wil je je onderscheiden als specialist? Maak een afspraak met de Brillenstylist om de mogelijkheden en de toegevoegde waarde te bespreken.

Kleurexplosie tijdens NCC
Op 11 en 12 maart is het Nederlands Contactlens Congres 2018 in de Koningshof in Veldhoven.

Ook de Brillenstylist kun je hier vinden: in de stand van Centrop. Wij promoten het nieuwe private label merk The Comfort Club, dat afgelopen najaar is geïntroduceerd. Bij dit merk draait alles om kleur. En we gaan een kleurexplosie veroorzaken!

Ik mag jou als bezoeker meenemen in de kleurbeleving rondom The Comfort Club.

Ontdek op een innovatieve manier welke kleuren bij je passen. Je krijgt een persoonlijk kleuradvies met het digitale systeem van My Color Passport en weet na een bezoek aan de stand van The Comfort Club welke kleuren een succesformule zijn.

Speciale actie
Vul tijdens het NCC een POS aanvraagformulier in en ontvang een gratis kleurenbox ter waarde van €55.  Als bezoeker van onze stand krijg je bovendien een comfortabel cadeautje.

Inspiratiesessie met Nederlandse brillenmaker
Deze week had ik een inspiratiesessie met het creatieve team van Bloomdale Eyewear . Ze waren alweer druk bezig met de collecties voor het volgende seizoen. Hoe vertaal je trends naar brillen in vormen en kleuren die goed passen bij de wensen van klanten? Dat was het thema van onze sessie.

Het makkelijkst is om alle monturen langs te lopen en ze goed of af te keuren. Dat hebben we niet gedaan. We hebben verdieping aangebracht in het creatieve proces: hoe kun je brillen ontwikkelen waarmee je klanten beter zichtbaar zijn, hun kleuren beter uitkomen, hun persoonlijke kenmerken worden versterkt? Hoe kun je met een bril zelfs een hele nieuwe look of stijl creëren? Welke vormen, contrasten, stijlen werken goed en mogen echt niet ontbreken in de collectie?

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Voordat de nieuwe collecties op de markt komen, wil ik ze natuurlijk zien. Ik houd jullie op de hoogte.

Wie is de Brillenstylist?
Marije Gerdes is met Dap-Styling begonnen vanuit haar passie voor kleding, brillen en styling. Ze geeft stijl- en verkooptraining aan de NUVO Academie en de zelfstandige opticien. Ze volgde de opleidingen voor opticien aan de Christiaan Huygensschool in Rotterdam en contactlenzen in Zwolle. Dankzij haar jarenlange ervaring in de optiekbranche zijn brillen haar specialiteit. Inmiddels is ze 12,5 jaar actief als imagoconsulent, personal shopper en trainer op het gebied van imago.

Dap-Styling is aangesloten bij OPTIEKadviseurs®