Hoe presenteer jij de brillen in je winkel? Hangen ze op merk, of kleur, of traditioneel op dames- en herenmonturen? En is de winkel altijd op dezelfde manier ingericht of verras je je klanten regelmatig met een nieuwe sfeer en presentatie, zodat het lijkt alsof er om de zoveel tijd een compleet nieuwe collectie hangt?

Door je optiekzaak van tijd tot tijd anders in te richten, maak je je winkel aantrekkelijk voor voorbijgangers. Maar ook vaste klanten komen vaker binnenlopen, omdat ze nieuwsgierig zijn naar welke mooie monturen je nu weer voor hen hebt, of gewoon omdat ze de sfeer willen proeven of inspiratie komen opdoen.

Als je de winkel op stijl gaat inrichten, heb ik een paar tips voor je:
* Denk na over het thema voor je inrichting. Belangrijke vragen daarbij: wat verkoopt goed in jouw zaak? Welke stijl past bij de uitstraling van je winkel en je klant? Voorbeelden van thema’s zijn sportief, vintage, retro en Deens design. Of wat dacht je van stoer, sophiticated of flamboyant?
* Kies de merken die bij het gekozen thema horen. Waarschijnlijk passen er meerdere merken bij elk thema.
* Verzamel het mooie beeldmateriaal dat door de verschillende merken wordt aangeleverd. Dit keer belanden die prachtige banners niet in de kelder of tussen de voorraad! Creëer een mooie wand, hoek of etalage in het thema.
* Vraag een kledingwinkel of schoenenzaak in de buurt of je een paspop mag lenen die in dezelfde stijl gekleed is. Dat geeft klanten een totaalbeeld van het merk. Deze laatste tip levert een mooie win-winsituatie op. De volgende keer hangen jouw brillen in de kleding- of schoenenzaak, waardoor er weer allerlei nieuwe klanten bij jou in de winkel komen.

Houd er rekening mee dat het na elke verandering wennen is om in je eigen winkel te werken. De vertrouwde merken hangen ineens op een andere plek. Het voordeel hiervan is dat andere merken meer aandacht krijgen en dat je weer geïnspireerd raakt.
Betrek het hele team bij deze verandering en de verschillende thema’s, zodat iedereen weet waar de thema’s over gaan en waarom ze zijn gekozen.

Haal het maximale uit je collectie en je verkoopteam!

Opticien aan het woord
Bas Scholtens van Bas Optiek in Groningen
We werken al een aantal jaren samen met Dap-Styling. Eens in de zoveel tijd traint Marije het team op het gebied van kleur, contrasten en bijvoorbeeld de nieuwe gezichtsscan. Elke training is gericht op de verkoop. We leren steeds op een nieuwe manier naar onze collectie en onze klanten te kijken. Het resultaat is dat we bijna geen zwart meer verkopen en andere typen en modellen monturen inkopen.

Marije werkt sinds kort met een digitaal kleuradvies – niets met kleurlappen, echt iets van nu. Omdat we met de tijd willen meegaan dachten we: ‘Hier gaan we wat mee doen.’ We hebben alle klanten die 4 jaar geleden een bril hadden gekocht uitgenodigd voor een kleur- en briladvies van de brillenstylist. De hele agenda stond volgepland. Marije deed de kleuradviezen, klanten kregen een app met hun mooiste kleuren voor brillen en kleding en samen met het styling-team van Bas Optiek hebben we deze dag veel klanten van een passend advies voorzien en, ook niet geheel onbelangrijk, veel verkocht.

Wie is de brillenstylist?
Marije Gerdes is met Dap-Styling begonnen vanuit haar passie voor kleding, brillen en styling. Ze geeft stijl- en verkooptraining aan de NUVO Academie en de zelfstandige opticien. Ze volgde de opleidingen voor opticien aan de Christiaan Huygensschool in Rotterdam en contactlenzen in Zwolle. Dankzij haar jarenlange ervaring in de optiekbranche zijn brillen haar specialiteit. Inmiddels is ze 12,5 jaar actief als imagoconsulent, personal shopper en trainer op het gebied van imago.

Nieuwe training bij de NUVO Academie
Heb je al eens een training gehad op het gebied van styling en kleur? Zie je direct of een klant voor warme of koele kleuren moet gaan? Weet je precies bij welke gezichtsvorm de verschillende montuurvormen horen?

Dan is het tijd voor verdieping. Leer alle regels los te laten, echt naar je klant te kijken en datgene wat je ziet, te vertalen naar een passende bril. Leer out of the box te denken. Geef elke klant een advies op maat. Wat voor de een werkt, past totaal niet bij de ander.

Speciaal voor jou hebben we een nieuwe training ontwikkeld:
BRILLENVERKOOP IS EEN KWESTIE VAN GOED KIJKEN
We gaan het niet hebben over: hoe doe je een kleuradvies; kiezen we goud of zilver; de verschillende gezichtsvormen; de stand van de ogen en wenkbrauwen, en welke monturen daarbij passen. Dat heb je allemaal al gehad.

Dit leer je wel tijdens deze training:
* Hoe bepaal je de juiste kleuren met minder kans op fouten?
* De gezichtsscan: het vertalen van vormen, lijnen en gezichtskenmerken naar een passende bril.
* Hoe ontdek je wat de wensen van je klant zijn en hoe zet je die om in een passende bril?
* Je klant meenemen in een beeld dat ontstaat met een goed passende bril
* De regels van goed en fout loslaten

Op 18 december 2017 staat de eerste training gepland. Meld je nu aan!
Gun je je hele team deze training? Dan kom ik met alle plezier bij jou in de winkel. Dan gebruiken we de collectie waar je dagelijks mee werkt en kunnen we het geleerde meteen in de praktijk toepassen.

Voor info bel 050-2100230 of mail debrillenstylist@dap-styling.nl

Mijn 12,5 jarig jubileum in september van dit jaar was een onvergetelijk feest. Wat een indrukwekkende hoeveelheid mooie kaarten, prachtige bloemen en warme en inspirerende woorden heb ik ontvangen. Jullie aandacht en attenties zijn hartverwarmend.

Hartelijk bedankt allemaal!