De Centrop staat weer voor de deur. Hier worden onder andere de nieuwe brillencollecties gepresenteerd. Ideaal om inspiratie op te doen of brillen in te kopen! Als kwaliteitsopticien weet u als geen ander hoe belangrijk het is om regelmatig uw kennis aan te scherpen. Juist door uw vakkennis blijft u zich onderscheiden van de prijsvechters. Als opticien en stylist – oftewel als brillenstylist – deel ik graag wat informatie met u. In deze nieuwsbrief geef ik een paar brillentips die u direct kunt gebruiken. De nadruk ligt daarbij op kleur.
De kleuren in het modebeeld

De Centrop is een mooi moment om alvast vooruit te blikken naar de kleurentrends die we deze herfst en winter in de mode gaan zien. Ieder seizoen voorspelt Pantone de trendkleuren. Ze kijken daarvoor naar de kleuren die modeontwerpers gebruiken en die ze laten zien op de catwalk in New York en Londen. Hoe gaan de collecties eruit zien in de kledingwinkels? Als u brillen inkoopt, is het goed om hier rekening mee te houden, want een bril moet natuurlijk goed bij de mode passen.

Dit zijn de kleuren voor het komende najaars-winterseizoen:


De kleur van uw klanten

Welk type klant komt het meest bij u in de winkel? Heeft u veel klanten met lichte kleuren? Blonde haren, blauwe ogen en een lichte huidtint? Bij ons in het noorden is dit type goed vertegenwoordigd. Is dit ook bij u het geval, kies dan niet voor brillen die te donker of te grof zijn, anders overschreeuwt de bril de gehele uitstraling.

Of heeft u juist meer klanten met veel contrast in het gezicht? Bijvoorbeeld mensen met donkere haren, een iets donkerder huidtint of juist mensen met een heel lichte huidtint en donkere ogen? Houd er dan rekening mee dat licht gekleurde brillen minder goed tot hun recht komen of flets staan.

Als u uw inkoop afstemt op de kleur van uw klanten, klopt elke bril die u verkoopt.

De brillenstylist ontmoeten tijdens de Centrop?
Er valt nog zo veel meer te bespreken. Kunnen we elkaar tijdens de Centrop ontmoeten?
Ik maak het liefst een afspraak. Bel me op 06-41553512.

Warme en koele kleuren
Een andere manier om naar kleuren te kijken is door ze te verdelen in warm en koel. Welke kleuren verkopen beter bij u in de zaak?

Koel zijn de kleuren met een blauwe ondertoon: roze, blauw, paars, taupe, grijs, zilver… Als iemand deze kleuren draagt terwijl ze niet de natuurlijke kleur van de huid, haar en ogen ondersteunen, lijken de haren fletser te worden, vallen vlekjes en rimpels in het gezicht meer op of ontstaat een harde uitstraling.

Warme kleuren hebben een gele ondertoon: oranje, petrol, mosgroen, oranje rood, bruin, goud. Adviseert u deze kleuren aan een klant bij wie de warme tinten goed passen, dan ziet de huid er egaler uit, gaan de ogen stralen en speelt de bril een positieve rol in de gehele uitstraling.

Tip: vergelijk roze en oranje

Pak eens een roze en oranje bril om het verschil te ervaren. Zet ze om de beurt op bij uw klant en bekijk kritisch wat er in het gezicht gebeurt. Benoem wat u ziet. Fleurt de huid ervan op? Klopt het plaatje? Of lijkt het ineens alsof er allerlei oneffenheden en rimpels ontstaan? Dit is een handige tool om in te zetten in een verkoopgesprek.
Wie is de brillenstylist?

Marije Gerdes is opticien en imagostylist, in september 12.5 jaar zelfstandig ondernemer. Ze geeft trainingen en adviezen in het optiekvak en aan NUVO Academie. Ze is er altijd op gericht om het maximale uit de collectie en verkoop te halen, de juiste klant te vinden bij de brillen die in de winkel hangen. Marije laat zien hoe u uw verkoopgesprek kunt ondersteunen met een onderbouwend advies, gericht op kleur, vorm, stijl, lijnen en vormen.

Marije is partner van OPTIEKadviseurs®